2026 ΙΟΥΝΙΟΥ 28 – ΚΥΡΙΑΚΗ Δ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΔΟΥΛΟΥ ΤΟΥ ΕΚΑΤΟΝΤΑΡΧΟΥ (Ματθ. 8, 5-13)
†ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ
(Κήρυγμα στο Δρυόφυτο, στις 9/7/1995)
Η επίκληση του ονόματος του Κυρίου
Ακούσαμε στο Ευαγγέλιο, ότι ο Κύριος πήγε στην Καπερναούμ. Εκεί
τον συνάντησε ένας Εκατόνταρχος. Σαν να λέμε ο Διευθυντής της Αστυνομίας
της πόλεως. Του είπε: «Διδάσκαλε, έχω τον υπηρέτη μου, άρρωστο. Θέλω
κάτι να κάνω γι’ αυτόν. Είναι πολύ καλός άνθρωπος και δεν θέλω να χαθεί».
Απαντά ο Χριστός: «Εγώ θα έρθω και θα τον θεραπεύσω».
Ας σταθούμε στα πρώτα λόγια του εκατοντάρχου: «Κύριε, έχω τον
υπηρέτη μου άρρωστο».
Τι έκανε ο εκατόνταρχος; Πήγε και επικαλέστηκε τον Κύριό μας Ιησού
Χριστό. Εμείς, τι ήλθαμε να κάνουμε στην Εκκλησία;
Μας άρεσε η ορθοστασία για δυο συνεχείς ώρες; Όχι! Όλοι ήλθαμε να
επικαλεστούμε τον Κύριό μας Ιησού Χριστό. Είτε το έχουμε βαθιά στη
συνείδησή μας ξεκάθαρη τοποθέτηση, είτε είναι υποσυνείδητο και δεν το
συναισθανόμαστε τόσο βαθιά, οπωσδήποτε όμως, όλοι μικροί και μεγάλοι,
ήρθαμε να κάνουμε τον Σταυρό μας, μπροστά στην άχραντη εικόνα του
Κυρίου μας Ιησού Χριστού και να Τον επικαλεστούμε. Να πούμε ένα «Κύριε
ελέησον». Να Τον παρακαλέσουμε να μας ελεήσει.
Να παρακαλέσουμε την άχραντη Μητέρα Του, να πρεσβεύει για μας.
Πολλές φορές επικαλούμεθα τον Χριστό και δεν έχουμε την
συναίσθηση ή τον φωτισμό ή τη γνώση να ξέρουμε τι σημαίνει: «επικαλούμαι
το όνομα του Κυρίου Ιησού Χριστού».
Λέγει ο άγιος απόστολος Πέτρος: «Κάθε άνθρωπος που θα επικαλεστεί
το όνομα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, θα σωθεί».
Ερμηνεύουν οι άγιοι Πατέρες: Μια φορά στη ζωή του μόνο να
επικαλεστεί ο άνθρωπος με όλη του την καρδιά το όνομα του Κυρίου μας
Ιησού Χριστού, έχει τεράστια αξία.
Μια φορά τον επικαλέστηκε πάνω στον Σταυρό ο ληστής λέγοντάς του:
«μνήσθητί μου Κύριε εν τη Βασιλεία σου», και σώθηκε. Για φαντασθείτε, τι
πλούτο συσσωρεύει για τον εαυτό του ο άνθρωπος που μπαίνει στην
Εκκλησία και με την διάνοια, με την καρδιά του και με τα χείλη του ψιθυριστά
επαναλαμβάνει: «Κύριε ελέησον». «Παράσχου Κύριε». Καθώς και τα άλλα
ιερά άσματα.
Και φυσικά, πρέπει να συνεχίζει και στο σπίτι του, την ίδια μέρα και σε
άλλες ευκαιρίες, να επικαλείται το όνομα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού με
ταπείνωση, πίστη και ελπίδα.
Πόσο αδικούμε τον εαυτό μας, όταν κλείνουμε το στόμα μας, την στιγμή
που πρέπει να επικαλούμεθα το όνομα του Χριστού, και το ανοίγουμε σε
ανοησίες και κούφια λόγια;
Και τι χειρότερο, όταν το όργανο του αγιασμού μας - το στόμα μας -
που μας αγιάζει με την προσευχή και τη δοξολογία του Θεού, το αφήνουμε να
μας μολύνει με την αισχρολογία και την κατάκριση.
Καλό να αγωνίζεται κανείς να έχει τα απαραίτητα. Κατοικία, ρούχα, γη.
Να έχει προκοπή σ’ αυτόν τον κόσμο. Αλλά είναι χίλιες φορές ανώτερο, να
2Κυριακή Δ΄ Ματθαίου. Θεραπεία δούλου εκατοντάρχου. 9/7/1995
φροντίζει να έχει μέσα στον νου του, στο στόμα του και στην καρδιά του το
όνομα του Κυρίου. Γιατί όποιος επικαλεσθεί το όνομα του Κυρίου θα σωθεί.
Πού να ρθεις Κύριε;
Είπε ο εκατόνταρχος: «Έλα Χριστέ μου να θεραπεύσεις τον υπηρέτη
μου». Απάντησε ο Χριστός: «Θα ‘ρθώ και θα τον θεραπεύσω».
Και ο εκατόνταρχος απάντησε:
-Κύριε, πού να ‘ρθεις; Στο σπίτι μου; Δεν είμαι άξιος να μπεις μέσα.
Εγώ είμαι αμαρτωλός άνθρωπος. Αλλά σαν αξιωματικός έχω στις διαταγές
μου στρατιώτες και λέω στον καθένα: Πήγαινε εκεί, και πηγαίνει. Έλα εδώ, και
έρχεται. Κάνε αυτό, και το κάνει. Δεν υπάρχει περίπτωση να με παρακούσει,
επειδή τυχαίνει και είμαι προϊστάμενός του. Το ίδιο και συ: Δεν είναι ανάγκη να
έρθεις σπίτι μου. Συ είσαι ο επουράνιος Θεός. Σε σένα υποτάσσονται τα
πάντα. Πες μια κουβέντα και θα θεραπευτεί ο δούλος μου.
Εμείς έχουμε τέτοιο φρόνημα;
Και κάτι ακόμη. Τα λόγια «Κύριε, ουκ ειμί άξιος ίνα μου υπό την στέγην
εισέλθης», πρέπει να τα θυμόμαστε ιδιαίτερα τις ημέρες που πάμε να
κοινωνήσουμε. Γιατί τότε, παίρνοντας το Σώμα και το Αίμα του Χριστού,
παίρνουμε τον ίδιο τον Χριστό μέσα μας. Στο σπίτι μας. Όχι σε εκείνο που
κατοικούμε, αλλά στο σπίτι της καρδιάς μας, που το έχουμε μολύνει με τις
αμαρτίες μας, τις σωματικές και τις ψυχικές. Όταν λοιπόν πηγαίνουμε να
κοινωνήσουμε, πρέπει να λέμε ταπεινά:
«Προσέρχομαι Κύριε, ως ο ληστής, ως ο τελώνης, ως η πόρνη.
Μολυσμένος είμαι. Δεν είμαι άξιος να μπεις Κύριε, κάτω από τη στέγη της
ψυχής μου, γιατί την έχω μολύνει. Αλλά έλα Χριστέ μου, συ που είσαι η
κάθαρση και ο αγιασμός, για να με καθαρίσεις».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου